Gåsleverfront i Nockeby

25 maj 2007

Imorgon lördag har Ordfront stämma och jag har gjort ett litet porträtt på föreningen som idag kravlar på gränsen till konkurs. Men för en av grundarna, Leif Ericsson, går det bra. Han har en fin villa i Nockeby med utsikt över Mälaren och har precis – i ett penndrag som han själv säger leende med hela sitt ansikte – blivit av med halva fastighetsskatten. Dessutom är han Djurgårdare.

Känner mig för övrigt själv som en riktig gåsleversocialist där jag cyklar omkring på min ihopfällbara töntcykel i innerstadsgettot kring Västermalmsgallerian.
/Martin

I Medierna på lördag:

När artiklar blir annonser

Det blir allt vanligare med textreklam, enligt många bedömare. Så mycket som 50-80 procent av allt det du läser kan komma från olika särintressen. Är det ett problem? Eller handlar det om bra nyheter, som redaktionerna ändå hade varit intresserade av?
– En bra nyhet är en bra nyhet, oavsett vem som lämnat tipset. För väldigt många är det här helt okomplicerat, säger Annika Hjärtstam, som tidigare arbetade på radions P1, men som värvats till PR-byrån Effektiva media. Bland de som däremot är kritiska finns Pia Moorhead-Törnberg, journalist och lärare på JMK i Stockholm, som anser att textreklam är vanligt förekommande och ett stort problem som måste bekämpas.
– Ja, om vi vill ha kvar någon slags trovärdighet som journalister, och ha kvar våra jobb som journalister.
Journalisternas traditionella roll som ”grindvakter” har förändrats, och ”grinden” har ruttnat, enligt Larsåke Larsson, professor i medie-och kommunikationsvetenskap vid Örebros universitet.

Vänsterpressens stolta flaggskepp Ordfront har tappat halva sin läsekrets jämfört med storhetstiden. Det tidigare så lönsamma bokförlaget befinner sig i ekonomisk kris, och söker efter lösningar för att slippa konkurs. Nu är det dags för årsstämma. Vad händer egentligen med Ordfront?

Chris Anderson är amerikanen som på mycket kort tid blivit en guru för alla internetmedier som vill tjäna pengar. Nu har hans bästsäljare dessutom kommit på svenska – ”The long tail”, som först var rubriken i en artikel, sen blev en blogg och sen en bok. Boken finns i många mediemakthavares bokhyllor och Anderson, chefredaktör för Wired Magazine, är nu så eftersökt att han kan ta en halv miljon kronor för en timmes föredrag. Analysen bakom allt detta intresse sägs ändra förutsättningarna för medieekonomin, och för smal media av alla slag. Men hur påverkar den egentligen journalistiken?

Lars Truedson

Kommentera