Makten flyttar men granskarna stannar hemma

29 juni 2007

När katten är borta dansar råttorna på redaktionsbordet. Petter är på semester och Sara och jag är ensamma i ett regnigt junistockholm. Vi äter fish and chips hos brottarna på Hötorget och tittar på Youtube. På lördag bjuder vi på en mix bestående av EU-journalistik, en minigransknig av Unilevers prisbelönade reklamkampanjer och ett ljudligt personporträtt av ryggsäcksreportern Kevin Sites signerat Helena Groll. Missa inte det.

/Martin

 

 

P1 lördag 30 juni kl 11.03

I veckan enades till slut EU länderna om ett nytt fördrag. Det firades med blommor och champagne och en hel del medial uppmärksamhet. Men hur mår egentligen den svenska EU-bevakningen?

När Dagens industri nu ska tillsätta en ny EU-korre är det ingen som söker tjänsten och de få svenska journalister som finns på plats klagar över att hemmaredaktionerna aldrig tycks nappa på deras nyheter. Vad händer när makten flyttar medan maktgranskarna stannar hemma?

Hör Sara Heyman gå vilse i parlamentsbyggnaden i Strasbourg.

Den bloggande krigsreportern
Möt Kevin Sites, tidigare utrikeskorrespondent för CNN och NBC, som blev ”ryggsäcksreporter” för Yahoo. Under ett år var han på ständigt resande fot och rapporterade från 30 pågående krig runt om i världen, med hjälp av videokamera, laptop och mobil. En ny journalistik för ett nytt årtusende, säger Yahoo. Själv säger han att han nu får plats med mer känslor och fördjupande resonemang när hans reportage inte längre klipps till konfetti av de stora tv-bolagen.

Skärmdump från reklamfilmen.

Och så tittar vi närmare på en ny situation, där de stora företagens reklam granskas på ett sätt som de knappast räknat med. Med sajter som Youtube vakar tusentals bloggande ögon på varje budskap som marknadsförs, vilket kan ge problem. Nu senast för Unilever. I veckan prisades man för sin modiga kampanj att marknadsföra Dove genom att kritisera vår tids stereotypa skönhetsideal och hävda allas rätt att bara vara sig själva. Samtidigt i en annan del av världen säljer man blekmedel till kvinnor med budskapet att en ljusare hy kan ge jobb på tv!

Här kan du se båda reklamfilmerna, www.adpulp.com

Petter Ljunggren

Kommentera