Varning: kreativitet

3 augusti 2007

Den här veckan har vi synat dom kreativa. Påhittiga journalister som är så påhittiga att de själva blir initiativtagare till nyheter, och så pr-byråer, som ju är så kreativa att vi aldrig ens fattar när de påverkat oss att tycka i någon särskild riktning. Och så har vi kikat lite utanför vår egen bubbla: Här hemma har medieveckan dominerats av Bergman. Vad vi inte får höra ett skvatt om är de mördade parlamentarikerna i Guatemala och den heta debatten om segling på Grönland. Men vi har hört lite grann åtminstone, för vi ringde och pratade med ett par tidningsredaktioner. Lyssna gärna på lördag!

///bloggreporter Sara

Myndigheternas PR-kampanjer

P1 lördag 4 augusti kl 11.03

Statliga och kommunala myndigheter satsar årligen hundratals miljoner av skattemedel på att marknadsföra den egna verksamheten. Varje år satsar till exempel Sveriges kommuner 50 miljoner kronor på verkningslösa reklamkampanjer för att öka inflyttningen, enligt nyhetsrapporteringen i veckan. Men den marknadsföringen är bara ett av många exempel. Den totala summan bara för ren myndighetsreklam överstiger 200 miljoner kronor, enligt uppskattningar från SIFO.

Vi har tittat på den senaste SIFO-undersökningen, som visar att mer än 237 miljoner kronor lades på ”samhällsinformation” förra året, en ökning med runt 14 procent sedan 1997. Till det kommer andra typer av marknadsföring, som PR och ”kommunikation”. Är det ett problem att våra myndigheter använder skattepengar till att marknadsföra sig själva? Pia Grahn Brikell, VD på Sveriges Reklamförbund, tycker det är effektivt använda skattemedel. Pia Moorhead-Törnberg, journalistiklärare på JMK, tycker att det är ett demokratiproblem. Och en statlig utredning, ”Förvaltningskommittén”, granskar för närvarande myndigheternas opinionsbildning för att se om det behövs nya regler.

När det är ont om riktiga nyheter kan journalister ibland hjälpa verkligheten på traven. Ett klassiskt exempel är Aftonbladets nazistaffär från 1998, då en ung reporter förmådde en grupp nazister att ta vissa hotbilder på kända personer, som sedan gjordes till en stor nyhet. Ett annat exempel, som är mindre omtalat, är när ett aggressivt medborgargarde på en liten skånsk ort hamnade på löpsedlarna, med lite ovanlig hjälp från reportern. När reportageteamet först mötte medborgargardet visade det sig nämligen att det inte var tillräckligt stort för att skapa rubriker, det var bara två personer som dök upp. Så reportern hoppade in, med skidmask och tillhygge, för att fylla på så att det blev en bra bild. Men det finns naturligtvis många fler, och mindre dramatiska exempel, och de flesta avslöjas förmodligen aldrig. Medierna har tittat närmare på en föräldraförening mot brott, som, enligt en av föräldrarna bakom nätverket, aldrig blivit till om inte reportern själv kommit med idén. Och ett gourmetrecept på mördarsniglar, som väckte rubriker världen över. I själva verket var det redaktionen, inte kocken, som låg bakom idén.

Lars Truedson

1 kommentar till “Varning: kreativitet”

  1. Ludmila

    I wonder if after this story anyone in normal mind will go to visit Olga Reshet, who has detained Larisa Arap calling police, and other doctors involved in this story. To detain someone against her will using police force is a CRIMINAL OFFENCE. I think Larisa’s supporters should take more offensive actions. What is the point to subject her to additional examination. That is a defensive strategy. Those who made this shameful and terrible crime should pay the price. One needs exceptionally strong reason to detain person forcefully. Plus keep forcefully against her and her relatives will. Plus move her into remote place where nothing can be controlled or exposed. These doctors should be kept miles away from people and medical profession!!!!!

Kommentera