De gömda bevisen i Trondhärvan

10 september 2007

En nyckelfråga i Trondhärvan är ifall Trond Sefastsson tagit betalt för att göra inslag i Kalla Fakta – eller ”bara” sammanblandat sina roller som journalist och jurist. I Insiders ursprungliga program förekommer ett smyginspelat samtal mellan Trond Sefastsson och sonen till en knarkdömd man där det bekräftas att Sefastsson fått stora summor pengar. Men för vad? Insider påstår att de delar av samtalet som inte spelades upp bevisar att Trond skulle ha pengarna för köpt journalistik, Trond förnekar det.
Ekots grävgrupp gjorde ett bra jobb med att reda ut detta i torsdagens Studio Ett – men nådde inte ända fram eftersom Strix (som gör Insider) och Aftonbladet (som köpt Dick Sundevalls och Olle Liljegrens utredningsmaterial) inte gav dem tillgång till hela inspelningen, bara en utskrift av den. Utskriften gav inte svar på frågorna, enligt Studio Ett.
Medierna hörde av sig till Robert Aschberg på Strix och länge såg det ut som att vi skulle få lyssna på hela inspelningen. Men under fredagen visade det sig att vi inte fick tillåtelse. En lätt bakfull Robban (”Jag var på TV4-fest igår”) meddelade att Aftonbladet inte gav sitt tillstånd.
Ännu vet alltså ingen utanför de medier som drivit avslöjandet vad som egentligen bevisas av den omtalade inspelningen.
En liten notering i marginalen: Aftonbladet har placerat alla inspelningar i Trondhärvan (det finns ju flera stycken) bakom betalningsmuren i sin Plus-tjänst. Det är nog första gången jag sett den sortens försök att få ekonomi i webbpublicering.

Lars Truedson

Kommentera