Journalisters självsyn – och köpta scoop

18 september 2007

Publicistklubbens stora Trondrond igår kväll präglades mest av bekymrade huvudskakningar, men Hannes Råstam från Uppdrag Granskning höjde temperaturen i några meningsutbyten med Insiders Robert Aschberg. Råstam tyckte att Insiders presentation av Trondhistorien var mer lögnaktig än vad Trond var. Och att sättet Insider gjorde jobbet på sänkte trovärdigheten i historien – och för grävande journalistik.
Oenigheten handlade om vad som är bevisat. I panelen, där även PO Yrsa Stenius och TV4:s Fredrik Lundberg m fl ingick, var enigheten stor om att det endast är bevisat än så länge att Trond blandade ihop sina roller som jurist och journalist, men att det ännu inte står klart ifall han gjort inslag i Kalla Fakta för pengar.
Aschberg (”Jag behöver ingen mikrofon!”) försvarade sitt bolag. ”Saken var sann, intressant och relevant. Visst, titeln ”Den korrumperade journalisten” var en dragning. Vi får se vad som är sant”.
Fredrik Lundberg från TV4 presenterade en undersökning av förtroendet för olika grävprogram på TV4 som gjorts efter Trondaffären.
Resultat:

Kalla Fakta 68 %
Uppdrag Granskning 72 %
Insider 45 %
Förändring av förtroendet pga Trondaffären: Ja 60 %. Nej 38 %
Förvånade av Trondaffären: 47 %.

Torbjörn von Krogh, tidigare bl a chefredaktör för Tidningsutgivarnas tidning, jämförde med skandaler i amerikanska tidningar som Washington Post och New York Times. Då satsade tidningarna på att vara bäst på att gräva fram hela historien och berätta allt. Fredrik Lundberg ansåg att TV4 varit öppna och tydliga, bl a i egna sändningar och i två pressmeddelanden, men sa också att det är svårt bedriva egna undersökningar när polisutredning pågår. Han var besviken på bevakningen. ”Det är absurt. När vi tydligt tackat nej till mörkläggning anklagas vi för mörkläggning”. Han sa också att när han medvetet undvikit att tala om kris eller annat i en intevju med Aftonbladet så blev ändå rubriken: ”Krismöte på TV4: Kalla Fakta hotas av nedläggning”.
Grävjournalisten Fredrik Laurin, som jobbat för både Kalla Fakta och Uppdrag Granskning under senare år, tog jämförelsen med New York Times ett steg vidare:
”På New York Times fick halva chefskadern gå efter Jason Blair-skandalen om påhittade artiklar. På TV4 ingen. Trond har begått allvarliga misstag – men kulturen fanns där redan på TV4 – säg inget annat!”
Han tog som exempel att cheferna på TV4 i decennier vetat om att Eka (Lennart Ekdahl), Malou (von Sivers) och Steffo (Törnqvist) extraknäcker. ”Steffo var konsult för Vin- och sprit samtidigt som han jobbade åt TV4. Och samtidigt som vi granskade bolaget. Ut med fanskapet! Kicka honom ur soffan! Samma hände på SvT när Fichtelius schackrade med meddelarskyddet – skenheliga chefer!”, sa Fredrik Laurin till publikens ljudliga gillande.

Lars Truedson

Kommentera