New York

28 september 2007

I ”Medierna” nu på lördag tar vi bland annat upp frågan: Går det att ta betalt för journalistik på internet? Detta apropå att bjässen New York Times nyligen gav upp sin betaltjänst Times Select, eftersom man tjänade mer på en helt öppen sajt. Fler besökare ger mer annonspengar. Fler tidningar på nätet lär följa efter, och många analytiker har redan dödförklarat betaltjänsterna.

Men i Sverige står Aftonbladets sajt, aftonbladet.se, på sig, och Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier, förklarar för ”Medierna” att han inte är orolig att tvingas lägga ut betalmaterialet gratis. Tvärtom. Han anser att betaltjänsten Plus är ett viktigt ”ben att stå på” om annonskonjunkturen sviker.

Dagens 120 000 betalande Plus-prenumeranter – som ger en intäkt på drygt 2 miljoner kronor per månad – ska bli 500 000 inom ”några år”, hoppas han. Och målsättningen är då att priset för tjänsten dessutom har kunnat höjas från dagens 19 kronor till 30 kronor. Intäkterna kommer då alltså att vara ca 15 miljoner kronor i månaden. ”Det skulle inte ens New York Times tacka nej till”, säger Kalle Jungkvist.

Lyssna på programmet här (det läggs ut först på lördag).

Petter Ljunggren

Kommentera