EU-lag hotar svenskt barnreklamförbud

14 december 2007

Trots total politisk enighet i Sverige hotar EU att stoppa det svenska förbudet mot tv-reklam riktad mot barn.
Så länge det varit tillåtet att sända reklam-tv från Sverige, har det varit förbjudet att rikta annonser mot barn under 12 år.
Men EU har antagit ett gemensamt direktiv om marknadsföring som förbjuder länder att ha strängare regler än de gemensamma – och det innebär enligt jurister Medierna talat med att det svenska barnreklamförbudet i tv strider mot EUs lagar.
Medierna har talat med alla riksdagspartierna och kan visa att enigheten bakom barnreklamförbudet i tv är kompakt – men EU:s regler hotar det.
I onsdags var sista dagen för EU-länderna att införa reglerna i ett nytt, gemensamt direktiv om otillbörliga affärsmetoder i den nationella lagen. Men Sverige är försenat – den nya marknadsföringslag som ska skrivas utifrån direktivet kommer inte att bli klar förrän nästa år.
Ett av skälen till förseningen är att regeringen inte kunnat lösa frågan om barnreklam. Det är en rävsax: Å ena sidan har vi accepterat en gemensam EU-lag som slår fast en sak – å andra sidan är nationen enig om raka motsatsen.
Jan Fager är förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer. Han satt med i den utredning som tog fram förslaget till ny marknadsföringslag. Han anser att det på grund av EU-direktivet inte går att behålla barn-tv-reklamförbudet.
– Eftersom det är ett maximidirektiv får medlemsländerna inte ha strängare regler än de som finns i direktivet. Eftersom tv-reklam till barn behandlas i direktivet så är det enligt min mening inte tillåtet att ha kvar förbudet, säger han.
I Mediernas rundringning ställer sig alla riksdagspartiernas talesmän i konsumentfrågor i civilutskottet bakom barnreklamförbudet.
Maria Kornevik Jakobsson, centerpartiet, konstaterar att barn inte är mogna att förstå reklam och liknande resonemang för även hennes allianskolleger. Katarina Brännström (m) konstaterar att hon – liksom övriga partier – står bakom barnreklamförbudet, men att det kan bli problem med EU-reglerna.
Men det finns en misstanke från oppositionen om att Allianspartiernas stöd för barn-tv-reklamförbudet inte är riktigt helhjärtat. Oppositionspolitikerna pekar på att alliansrepresentanter i EU-parlamentet har röstat mot ett barn-tv-reklamförbud och antyder att det kanske kan vara frestande att låta EU vara skurken som tar bort det populära förbudet – om man nu innerst inne skulle vilja det.

Lars Truedson

Kommentera