Fransk journalist gripen för 11 september-avslöjanden – och andra nyheter

14 december 2007

Så är det klart att Jan Helin blir chef för Sveriges mest sålda tidning. Han tar över ett Aftonblad som – liksom konkurrenterna – har problem. Upplagan har sjunkit varje månad i år och ligger nu under 400 000 exemplar.

Den franske journalisten Guillaume Dasquié har gripits, anklagad för att ha publicerat statshemligheter. Det som retade myndigheterna var att han i tidningen Le Monde publicerade en anteckning från franska säkerhetstjänsten från januari 2001 om al Qaida med titeln ”radikala islamisters planer på flygplanskapningar.” Dasquié konstaterar att han inte tänker berätta om sin källa – och att gripandet får ses som en del av riskerna med yrket.

Den svenska marknadsdomstolen har friat Vattenfall från anklagelser om vilseledande marknadsföring när de använde uttrycket ”det koldioxidfria kolkraftverket”. Miljöorganisationen Greenpeace, som anmält företaget, får betala Vattenfalls rättegångskostnader på över 300 000 kronor.
En tysk domstol fällde nyligen Vattenfall för samma uttryck. Orsaken till friandet i Sverige är att domstolen inte ansåg att uttrycket använts i marknadsföring – det fanns bara på webb, i årsredovisningar och pressmeddelanden.

Så kan vi inte låta bli att notera att skandaldrabbade ICAs tidning Buffé i kölvattnet på avslöjanden om köttfärsfusk kommer ut med en julspecial med – köttfärsrecept. Maximal otur.

Lars Truedson

Kommentera