Tredje Statsmakten – mäktig journalistik

Tredje Statsmakten gör journalistik för radio och tv – vi berättar historier och granskar makten, var den än finns. Vi gör främst återkommande produktioner.

Medierna om Seinfelds ”idéstöld”

28 november 2007

– Jag är nästan beredd att förlåta honom, det här är så jävla bra.
Så säger författaren och musikern Henrik Wallgren till ”Medierna”, när han för första gången ser Seinfelds ”Bee Movie”, som han och några andra svenska filmskapare anser att de kommit med idén till.

När Jerry Seinfeld damp ner i Sverige på sin PR-turné för storfilmen ”Bee Movie” så kommenterade han anklagelserna om idéstöld, apropå den grupp svenskar som presenterat en snarlik filmidé redan 2002.
– Jag måste verkligen försöka hålla mig för skratt. Jag vet att de menar allvar och antagligen känner sig bestulna på något sätt, men i dag var första gången jag såg bilderna av deras bin. De var roliga, sa Jerry Seinfeld till TT-Spektra.
Han fortsatte med ett skratt:
– Jag skulle tro att alla sätter ränder på bin. Så ja, det finns en definitiv likhet.

Det var för drygt fem år sedan som svenskarna lade fram sin idé ”Beebylon” för Steven Spielbergs bolag Dreamworks, en animerad film om bin som undersöker livet utanför kupan. De får nej. Men bara något år senare får de höra att Dreamworks ska göra filmen ”Bee Movie”, om just talande bin som utforskar världen.
– Det är uppenbart att Dreamworks utvecklade Seinfelds manus efter att vi presenterat idén, säger Emil Marczak, en av svenskarna bakom ”Beebylon”, till TT-Spektra.
Svenskarna planerar nu en stämning mot jätten Dreamworks och amerikanska advokater är inkopplade.

När ”Medierna” träffar Henrik Wallgren kommenterar och jämför han deras egen idé och filmen ”Bee Movie”, i samband med att han för första gången ser filmen.
– Vad jag inte kan förstå är att Dreamworks vågar lägga sig så nära vår idé.
– Det är totalt osannolikt att de inte tagit vår idé, säger han.

Men han mjuknar något medan han ser på Seinfelds film:
– Det här är bra, alltså. Jag älskar Jerrys humor. Rent objektivt kunde det inte hänt något bättre än att han ”hottade” upp vårt koncept. Han har så sjuk ”timing”, så sjuk humor. Det här är riktigt bra, men det är riktigt likt vår idé, säger Henrik Wallgren och skrattar.
– Vi skapade fröet och Jerry Seinfeld har planterat det i god jord och vattnat det och nu blir det en blomma. Men ingen har betalat oss för fröet, det är stulet, säger han.

Gå in och lyssna på ”Medierna” från den 24 november, här. Vi har också lagt ut bilder så att ni själva kan jämföra Henrik Wallgrens idé med Seinfelds ”Bee Movie”.

Petter Ljunggren

Sefastssons dator får sökas igenom – och andra nyheter

27 november 2007

Nu verkar kampen om Trond Sefastssons dator ha avgjorts. I tisdags beslutade Högsta Domstolen att inte ta upp fallet med den korruptionsanklagade journalistens beslagtagna dator till prövning. Det betyder att åklagaren nu kan gå igenom innehållet. Både TV4 och Trond Sefastsson själv hade överklagat datorbeslaget.

Konkursdrabbade tidningen Gringo ser ut att få nytt liv. Det är Skånska Dagbladet som inleder ett samarbete som bland annat innebär att Gringo blir en gratistidning. Ny chefredaktör blir Federico Rodriguez Moreno, som tidigare frilansat för tidningen från Malmö.

Och så har det delats ut fina priser i veckan. Bland annat fick Erik Fichtelius en skön revanch när han fick Bonniers stora journalistpris som årets förnyare med sin dokumentär om Göran Persson.

Men inte alla är nöjda med det. Under rubriken: ”Fichtelius pris är ett hån” skriver Resumés Leif Holmqvist att ingen skadat meddelarskyddet mer än han – när han använde det för att skydda den högsta makten och till och med skrev ett avtal med Persson – om att inte publicera ett ord så länge denne kunde ta politisk skada.

Lars Truedson

Två tredjedelar har haft svartjobb i undersökning av ledande journalister

9 november 2007

I onsdags morse bestämde vi här på Medierna oss för att vända på rapporteringen om fuskande politiker och granska de egna kollegerna. Vi drog igång och ringde landets ledande mediechefer och politiska reportrar. Efter ett tag framgick det att Studio Ett också sökt några av dem vi sökte och man sände samma eftermiddag ett inslag med några höga mediechefer som erkände köp av svarta tjänster. Vi diskuterade om vår undersökning därmed blev inaktuell, men insåg att det vi gjort var något mer. Vi har talat med chefredaktören eller motsvarande, nyhetschefen och chefen för den politiska bevakningen eller den ledande politiske reportern på tio ledande medier.
Det gör att vi kan säga något om hur vanligt det är med svarta tjänster bland ledande journalister i ett lite större perspektiv. Av de 33 personer vi tillfrågat – och vi har fått svar från allihop – har 22 svarat ja. Det är exakt två tredjedelar. Några av svaren hörs i lördagens Medierna. Och alla de individuella svaren finns snart redovisade på Mediernas webbplats.

Lars Truedson

Eva Hamilton kritiserar mediernas granskning

9 november 2007

I lördagens Medierna kritiserar en av Sveriges tyngsta mediemakthavare, Sveriges Televisions VD Eva Hamilton, rapporteringen om fuskande statssekreterare. Hon kritiserar relevansen och ironiserar om att det knappast ”ger stora journalistpriset”. I samma program erkänner hon också att hon själv haft svart dagmamma under flera år.

Lars Truedson

Ännu en husrannsakan kring TV4

7 november 2007

I dag meddelar TV4 att polisen gjort husrannsakan på redaktionen. Det är överåklagare Christer van der Kwast vid Riksenheten mot korruption som beslutat om husrannsakan för att få fram kontokortsslippen från den beryktade vinkvällen när Anders Pihlblad bjöd statssekreterare Ulrica Schenström på krogen. TV4 har vägrat lämna ut dokumentet till åklagaren, som då svarade med att besluta om husrannsakan.

Lars Truedson

Omvärlden blir kvar

4 november 2007

I senaste sändningen av Medierna (som alltså var inte igår utan för åtta dagar sedan, gudstjänst går före medier i SR:s planering) så berättade vi att biståndsmyndigheten Sidas tidning Omvärlden var nedläggningshotad. Nu har redaktionen fått åtminstone informellt besked om att tidningen ska finnas kvar även nästa år från Sidas generaldirektör. Dock kommer Sidas anslag till tidningen att minska ganska rejält. Vad det får för konsekvenser är ännu inte klart.

Lars Truedson

Webb-tv tar fart – och andra nyheter

1 november 2007

TV på webben har slagit igenom stort. Andelen svenskar som tittar dagligen har tredubblats till över tio procent. Störst är aftonbladet.se, där nästan sju av tio dagliga webb-teve-tittare finns.
Däremot har Aftonbladet misslyckats med sin vanliga TV-kanal TV7, som i veckan såldes ut, och papperstidningen är pressad. 19 personer har varslats om uppsägning då flera verksamheter läggs utanför huset.

Trendiga webbplatsen Facebook har nu mött hård kritik. Den som registrerar sig accepterar ett kontrakt som gör att företaget bakom sajten kan sälja alla texter och bilder som läggs in, registrera och kartlägga medlemmarna och sälja informationen.

Reklamskatten för gratisutdelade tidningar sänks. Det föreslår regeringen. Alla gratisutdelade tidningar ska betala 3 procent i reklamskatt och ha rätt till ett grundavdrag upp till 50 miljoner.

Och så firar Sveriges enda samvetsfånge – Dawit Isaak – 43 år idag – en födelsedag i fängelsecellen i Asmara i Eritrea.
Den senaste tiden har kritiken mot regeringens tysta diplomati växt – bland annat skrev en grupp riksdagsmän från sex av riksdagens sju partier en motion tidigare den här månaden – med krav på att den tysta diplomatin övergår till hårda påtryckningar.
Även Dawits bror – Esaias – är kritisk till UD:s linje. Kabinettssekreterare Frank Belfrage på UD kan däremot fortfarande inte säga något om chanserna att få Dawit fri.

Det var alltså nyheterna från Mediernas sändning 27 oktober 2007. Dessutom har vi noterat följande som inte fick plats i nyhetssvepet:

Tidnings-Sveriges mest hårdnackade webbmotståndare slår till och köper en lokal sajt. Minsann. Men det innebär inte att Stig Fredriksson och Herenco skådat det digitala ljuset. Fredagens besked om att Jönköpings-Postens ägare Herenco köper hela bolaget bakom uppstickarsajten Jnytt kan förefalla ett trendbrott när det gäller synen på nätet inom Smålands dominerande tidningsgrupp, skriver Martin Jönsson på Svd.se.

Uppropet Bevara äktenskapets ”mamma pappa barn-kampanj” har fått RFSL och politiker att rasa och tidningarna att trycka braskande rubriker. ”Att skapa uppmärksamhet var meningen så vi är glada”, säger Stefan Gustavsson, generalsekreterare på Svenska evangeliska alliansen.

Lars Truedson

Journalisterna som missade grejen

1 november 2007

Nu morgonen efter att Ulrica Schenström avgått, kan det vara intressant att tänka tillbaka på rapporteringen. Och jag är inte säker på att den hedrar journalistkåren. Inte för att den varit snaskig i överkant, utan för att vi varit självcentrerade. Minns de första dagarna: bara fokus på Anders ”Acke” Pihlblad. Journalisterna upprördes över hans närkontakt med makten – inte över maktens berusning.
Några oppositionspolitiker – Göran Persson i Medierna, bloggaren och försvarspolitikern Annika Nordgren (mp) och Håkan Juholt (s) – såg problemen ur ett krishanteringsperspektiv istället. Då började även journalisterna vakna och ställa frågor. Som statsministern hanterade vresigt och hemlighetsfullt.
Och igår hade tidningarna hela uppslag med frågor och svar – och den sortens genomgångar av en persons liv som brukar komma när rapporteringen når en höjdpunkt och journalisterna vädrar om inte blod så åtminstone avgång.

Lars Truedson

Schenström ”inte på semester”

28 oktober 2007

I fredags hade Martin Wicklin här på Medierna/Tredje statsmakten en rad animerade telefonsamtal med statsrådsberedningen om ifall statssekreterare Ulrica Schenström var i tjänst eller inte i samband med att hon sågs på krogen i vad som hävdats var påtagligt berusat tillstånd (och dessutom, i detta sammanhang mindre relevant, intimt sammanslingrad med känd journalist).
Kontentan i samtalen med presstjänst och andra på statsrådsberedningen var att de inte ville svara. På fjärde eller femte försöket meddelade man att Schenström ”inte var på semester” när hon var på krogen. All närmare upplysning stoppades av sekretess – bl a för att man inte ville avslöja hur regeringskansliets krisberedskap fungerar.
Nu ser jag att Politikerbloggen rett ut läget lite närmare vad gäller den sekretessen. Miljöpartiets försvarspolitiker Annika Nordgren Christensen har också diskuterat saken på sin blogg och på DN Debatt.

Lars Truedson

UD lägger locket på om Isaak

27 oktober 2007

Samtidigt som kritiken växer mot regeringens ”tysta diplomati”, senast med ett upprop från 30 chefredaktörer idag, så lägger UD locket på när det gäller hur man arbetar med att få den svenske medborgaren och journalisten Dawit Isaak fri.

Det är alltså mycket svårt att säga hur den tysta diplomatin hittills fungerat, annat än att den inte lyckats få Dawit Isaak fri – ännu.

Vi på ”Medierna” begärde redan i våras att få se dokumentationen i fallet under det senaste året, för att se vad regeringen egentligen gör, men i veckan fick vi blankt nej, ända upp på regeringsnivå.

Inte minsta stavelse i dom dokument vi vill ta del av har lämnats ut – vilket är mycket ovanligt och i det här fallet en ny hållning.

Motiveringen är att det skulle kunna skada förhållandet till Eritrea, och det är, enligt källor i regeringskansliet, inte helt orimligt att dra slutsatsen att det framförallt är den eritreanska regeringen som vill lägga locket på.

Att inte avslöja information som kan skada arbetet med att få hem Dawit Isaak är ju lätt att förstå – men det gör det också svårt att värdera regeringens arbete.

Lyssna på senaste ”Medierna” här.

Petter Ljunggren

Göran Persson: Schenström kan inte sitta kvar

26 oktober 2007

I Medierna i morgon lördag berättar förre statsministern Göran Persson i en lång intervju om sin hatkärlek till medier och journalister. Han är djupt oroad över bilderna där Ulrica Schenström, statssekreterare i statsrådsberedningen – och därmed Lars Danielssons motsvarighet i säkerhets- och krishanteringsfrågor – ses hångla och festa med TV4:s politiske reporter Anders Pihlblad.
– Jag har väldigt svårt att förstå att, om det finns alkohol med i bilden, att hennes trovärdighet vad gäller rikets säkerhet är av ett sådant slag att hon kan vara kvar, säger han.
Han beskriver Schenströms tjänst som regeringskansliets viktigaste politiske tjänsteman ”den person som har att hantera statsministerns hela information om underrättelseverksamhet, hot mot rikets säkerhet”.
– Tjänsten inrättades med den bakgrunden efter Wennerströmaffären, hon sitter på en krog och kysser öppet en politisk journalist på TV4 … jag vet inte omständigheterna närmare om detta, men har det funnits alkohol med i bilden så är det djupt djupt oroväckande och det är ingenting man bara kan vifta bort, säger han.

Lars Truedson

Sidas tidning Omvärlden hotad

26 oktober 2007

Tidningen Omvärlden, som ges ut av biståndsmyndigheten Sida, är hotad. Sidas informationsanslag har halverats och tidningens framtid diskuteras just nu. Kontrakten med tidningens reportrar har bara förlängts till årsskiftet.
– Våra anslag har minskat med 40 procent. Det får effekter – det är oundvikligt. Vi tittar över ALL informationsverksamhet på Sida, för att se om de stämmer överens med de nya mål vi fått och om de leder till de effekter som vi önskar, säger Christine von Sydow, tillförordnad informationschef på Sida.
Nils Resare, granskande reporter på Omvärlden, konstaterar att det är märkligt att tidningen hotas av nedläggning samtidigt som regeringen så starkt betonar vikten av att granska biståndet.
Omvärlden är inte den första statliga tidningen som under de senaste åren hotats med nedläggning eller utförsäljning. Regeringen anser av princip inte att staten ska ge ut tidningar.
– Jag tror inte att skattebetalarna tänker att pengarna ska gå till att ge ut tidningar som ganska få läser, säger Magnus Kolsjö, kristdemokrat och politiskt sakkunnig i finansdepartementet till Medierna.
Och det har märkts de senaste åren. Socialstyrelsens tidningar Utblick och Hivaktuellt är nedlagda. Naturvårdsverkets Miljöaktuellt är såld till tidningsförlaget IDG. Konsumentverkets Råd och Rön är såld till organisationen Sveriges konsumenter. Arbetarsmiljöverket Arbetarskydd har tagits över av förlaget Talentum, liksom Arbetsmiljöinstitutets Perspektiv. Riksdagens tidning Riksdag och departement var länge nedläggningshotad, men finns nu kvar tills vidare.

Lars Truedson

Synligare chefredaktör – tydligare DN

20 oktober 2007

”Medierna” har tagit grepp på Sveriges största morgontidning, och pratat med medarbetare som tycker att chefredaktören Thorbjörn Larsson är en frånvarande chef som skapar osäkerhet och oro. Han är osynlig och otydlig, är ett omdöme från flera journalister på DN. De efterlyser en närvarande chefredaktör som inte bara styr genom mellanchefer. Det finns också kritik mot en feg hållning när det gäller granskande reportage, där reportrarna kan känna att de orsakar problem för chefen, snarare än att de möts av entusiasm.
Vi får en exklusiv intervju med Thorbjörn Larsson, som bemöter kritiken från medarbetarna om att han är osynlig.
— En del av dem kanske är blinda. För jag har rätt nära, jag behöver bara gå ut tre meter…
— Jag får leva med att jag inte är tillräckligt synlig för enskilda medarbetare som tycker att chefredaktören ska gå runt och vara lite terapeut. Det är inte jag, säger han.

Men han lovar samtidigt en tydligare tidning och att han själv ska bli tydligare och visa sig mer på redaktionsgolvet.
— Det är möjligt att jag ska göra det, om det är en stark önskan. Men det är en diskussion jag vill föra med redaktionschefen först, om det är jag som ska göra det eller om det är hon som ska göra det.
— Men jag inser också att om det finns det här behovet, så får jag bli en person som går runt lite mer och prata lite mer om enskilda saker med enskilda reportrar.
— Det här är ett sug man har i den här typen av organisationer, det hade man på alla medieföretag där jag jobbat.
— Jag förstår suget. Men omvänt måste också medarbetarna förstå att jag har mycket att göra som är av vikt för att DN:s långsiktiga liv ska bli så bra som möjligt.

Han håller också med om att styrningen av tidningen idag är för hierarkisk, och han avslöjar planer på ändringar i organisationen.
— I princip menar jag också att vi har för många led i organisationen.
Kan du utveckla det?
— Nej, jag skulle vilja utveckla det internt innan jag gör det i radion. Men vi tittar på organisationen hela tiden.
— Jag tror det är viktigt att vi inte har en person som går runt och anser sig vara den vet och kan allt och är symbolen för det genom att vara chefredaktör med stort ”C”.

På frågan om DN är en tydlig tidning, svarar han:
— Ja, den är tydligare. Men den kan bli ännu tydligare och ska bli ännu tydligare, om du menar att den ska bli lättare att läsa. Det ska bli lite kortare texter. Vi vet ungefär hur länge läsarna läser sin tidning. Det ska vara ett smörgåsbord, där man inte läser allt men man ska ha tillgång till allt.

Hör reportaget från DN-huset och intervjun med Thorbjörn Larsson här.

Petter Ljunggren

BBC, Bildt och Bamse

19 oktober 2007

Här är veckans medienyheter ur Medierna:

1 800 personer får gå från alla public servicebolags moder: brittiska BBC. Företaget är pressat av skandaler om fusk med diverse tävlingar och höga kostnader – 26 miljarder kronor i underskott. Facket talar om strejk mot sparplanerna.

Och så två nyheter om yttrandefrihet och dess gränser i bloggvärlden:
Utrikesminister Carl Bildt slipper åtal för hets mot folkgrupp. Åklagaren har lagt ner förundersökningen om att Bildt skulle ha brutit lagen när han lät kommentarer som uppmanade till folkmord på palestinier ligga kvar på sin blogg i flera månader i våras. Åklagaren anser inte att Bildt haft för avsikt att släppa fram kommentarerna och inte heller att oaktsamheten varit stor nog för åtal.

Reportrar utan gränsers årliga undersökning visar nu att bloggare drabbas lika hårt av censur som journalister i traditionella medier. Auktoritära regimer har insett nya mediers kraft – och bekämpar dem. Sämst pressfrihet i världen har enligt organisationen Eritrea, följt av Nordkorea och Turkmenistan.

Och så hör vi att präktiga Bamse inte lever som han lär. Förlaget Egmont Kärnan AB som ger ut serietidningen har fällts av Marknadsetiska rådet. Förlaget har skickat ut reklam som vänder sig till barn under 16 år.

Lars Truedson

Våra utsända rånade i Mexiko – material om hotade journalister borta

19 oktober 2007

Frilansjournalisterna Mikael Funke och Marcus Hansson är i Mexiko för att göra reportage för flera uppdragsgivare, bland annat Medierna. Det är lite ironiskt att ämnet är just journalisters utsatthet i ett brottsdrabbat område. För vi fick nyligen mejl från två ganska förtvivlade journalister som inte kunde leverera det de planerat. De hade nämligen blivit rånade på all utrustning – och med den allt inspelat material.
I första mejlet lät de rätt uppgivna, men i morse landade ett mer kamplystet mejl – de gör ett annat jobb vi talat om.

Så här berättar Mikael Funke själv om rånet, på ett tangentbord utan svenska tecken:

”Jag satt och redigerade medierna-reportaget och Marcus kom tillbaka fran en intervju. Vi satte oss utanfor hotellrummet och drack kaffe. Diskuterade. Samtidigt kommer tva man som sager att de vill hyra ett rum sa de blir inslappta genom den stora gallergrinden som skydda mot ranare. Mannen kommer in pa garden dar vi sitter, i narheten av receptionen. Drar upp en pistol och gor en mantelrosrelse. Forst tankte jag att det var sakerhetsvakter eller poliser som ville forhora oss, vad vi gjorde reportage om, men sen forstod jag vad det handlade om. Tydligen hade de redan fragat och hotat receptionisterna i vilket rum vi bodde i utan att vi forstatt nagonting. Alltsa visste de att vi bodde dar och antagligen att vi hade alla utrustning vi hade. Vi tror i efterhand att nagon pa hotellet tipsat.
Mannen med pistolen ber oss att titta ner i marken. Vilket vi gor, han gar oroligt runt, medan vi hor den andre mannen plocka ihop alla vara grejer i rummet. Fem minuter senare ar de borta. Receptionisterna grater. Och vi forsoker val pa nagot satt intala oss sjalva att det ar tur att vi lever…”

Lars Truedson

Pagrotsky hörde Medierna, ringde Mildner

14 oktober 2007

Leif Pagrotsky vill inte bli jämförd med Maud Olofsson. Fast de båda varit näringsministrar. Särskilt vill han inte bli jämförd med Maud när hon låter sin pressekreterare låtsaschatta i hennes namn. Det framgick när Leif Pagrotsky letade upp journalisten Anders Mildners telefonnummer och ringde upp, just som lördagens Medierna tagit slut.
Där förklarade Anders Mildner skillnaden mellan gamla enkelriktade medier och nutidens mer samtalande medier. I de förra kunde det gå att skriva någon annans artiklar – i de nya måste man vara sann, var hans poäng.
Men Pagrotsky gillade inte att Mildner sa att han inte var förvånad, eftersom det är alldeles normalt för toppolitiker att låta medarbetarna formulera deras artiklar och tal.
Läs hela historien om samtalet på Anders Mildners blogg om sociala medier.
Hör inslaget på Mediernas webbplats www.sr.se/p1/medierna.

/Lasse

Lars Truedson

SR och SvT strejkhotat – men överens om digitalsändningar

12 oktober 2007

På onsdag och torsdag kan det bli strejk i Sveriges Radio och Sveriges Television på vissa orter. Det är förhandlingarna mellan Journalistförbundet och arbetsgivarorgansationen SRAO som kärvar. Osämjan gäller anställningsformerna – arbetsgivarna vill införa en typ av visstidsanställning som facket motsätter sig.

Det berättar Medierna i nyhetssvepet imorgon. Läs mer om veckans program på SR-sajten. Och här kommer resten av nyheterna:

Utbudet av kulturprogram på svenska har minskat kraftigt i Sveriges Television. Och TV4 har så lite kulturprogram att det är tveksamt om kanalen lever upp till sina tillståndsvillkor. Det är några av slutsatserna i flitige Göteborgsprofessorn Kent Asps studie för Granskningsnämndens räkning. Han kommer dock fram till att båda företagen i stort lever upp till sina respektive versioner av public service-krav.

På måndag skriver vi historia – då stängs dom sista analoga tv-sändarna, med kulturministern på plats i sändarstationen i Hörby i Skåne. Därefter måste alla ha digitala mottagare för marknätet.
Sveriges Radio och Sveriges Television har efter långa förhandlingar blivit överens om att sända digital radio i det digitala marknätet för tv. Det kommer att ge plats för nya kanaler – eller gamla kanaler med bättre ljud.

Och så har hovrätten beslutat att låta åklagare och polis behålla korruptionsmisstänkte journalisten Trond Sefastssons dator. Han kommer att överklaga till högsta domstolen, uppger hans advokat Gunnar Falk.

Lars Truedson

Digital-tv leder till finländskt masskolkande

10 oktober 2007

I Sverige tycks digital-tv-övergången gå rätt smidigt. Insändarstormarna har bedarrat och digital-tv-kommissionen, den utredning som följer och informerar om övergången, säger att deras undersökningar visar positiva resultat.
I Finland är det lite annat ljud i skällan. Där har 28 000 personer sagt upp sin tv-licens, enligt SvT Text i protest mot digitaliseringen. Det betyder 66 miljoner kronor mindre för YLE, det finländska public servicebolaget för radio och tv.
I Sverige har antalet licensbetalare i stället ökat – förklaringen lär vara en ”Stegö-Chilò-effekt”.
Finland stängde all analog utsändning i hela landet på en enda dag, 1 september i år. I Sverige har det varit en process på över två år. Men nu är det snart klart – 15 oktober släcks de sista sändarna, med kulturministern på plats i sändarstationen i Hörby i Skåne för uttalanden i miljö inför samlad presskår.

Lars Truedson

Robert får konkurrens och andra nyheter

5 oktober 2007

Här kommer veckans medienyheter så ni har ett manus att följa när jag läser dem i morgon kl 11.03 i P1 ;.)

Vill ni veta mer om veckans program rekommenderar jag ett besök på Mediernas webbplats hos SR.

/Lasse

Och nu ska Robert få konkurrens. EU-kommissionen har lämnat in sin stämning mot Sverige för digital-tv-distributören Boxers monopol på ”tjänster för åtkomstkontroll” i det digitala marknätet till EG-domstolen. Departementsrådet Anna Falk på utrikesdepartementets rättssekretariat säger att regeringen kommer att svara domstolen om en dryg månad.

I tisdags lade regeringen dessutom ett lagförslag som kommer att avskaffa Boxers monopol.

Regeringen beslutade samtidigt att överlåta utdelningen av sändningstillstånd till radio- och tv-verket. Alla tv-bolag utom SVT måste söka om sina tillstånd nästa år.

Försvaret för det svenska presstödet vacklar. Länge har centerpartiet varit en ledande försvarare, men i veckan sade riksdagsman Per Åsling att han vill avveckla presstödet. Ännu har dock inte partiet tagit ställning till en åsiktsförändring.

Och så har vi veckans utan jämförelse största medienyhet: Alex Schulmann slutar blogga. Han har, säger han, tröttnat på det monster han skapat till sin avbild i bloggen Att vara Alex Schulmann. Pressombudsmannen Yrsa Stenius jublar, medan andra, mer frekventa läsare av bloggen, beklagar och angriper PO för att vara fientlig mot bloggandet i allmänhet.

Lars Truedson

Sverige stämt av EU-kommissionen för Boxers monopol

3 oktober 2007

Nu är EU-kommissionens stämning av Sverige för digital-tv-distributören Boxers monopol inlämnad till domstolen. Det bekräftar domstolen och kulturdepartementet för Mediernas redaktion.
Det har länge varit känt att EU-kommissionen avsåg att väcka talan mot Sverige, men det skedde först 13 september. Redan kring årsskiftet beslöt kommissionen att ”utan dröjsmål” lämna in ansökan, men det dröjde alltså nio månader innan det formellt utfördes.
Nu har svenska regeringen en månad på sig att svara, men enligt ämnesråd Lars Marén på kulturdepartementet kommer den tiden sannolikt att utsträckas med en dryg månad.
Målet i EG-domstolen i Luxemburg gäller brott mot EU:s konkurrensdirektiv genom det monopol på ”tjänster för åtkomstkontroll” som företaget Boxer har för all marksänd digital-tv i Sverige.
Så sent som igår (dvs 2 oktober) – innan det blivit allmänt känt att målet lämnats in till EG-domstolen, men efter att regeringskansliet informerats – lade regeringen en proposition till riksdagen som avskaffar detta monopol. Domstolen kan dock fälla Sverige för den tid monopolställningen har varat, om den anser att kommissionens tolkning är korrekt. Om Sverige fälls kan aktörer som anser sig ha missgynnats av monopolet stämma svenska staten inför vanlig svensk domstol för att få skadestånd för konkurrensskadan.

Lars Truedson