sju minuter före midnatt får jag ett meddelande från en holländsk vän: ”den där tv-showen som ni gör ett program om, den var en bluff”.
visst hade det ryktats om att hela den bisarra tv-sända tävlingen om en njure skulle kunna vara fejk, men kanalens ordförande hade varit väldigt övertygande, och precis som resten av världen hade vi utgått från att det faktiskt var sant. programmet låg färdigt och skulle sändas om cirka elva timmar. jag ringde martin, som snabbt offrade film och vinglas för telefonlur o papper o penna. sedan var det fredriks tur, vår tekniker. han hade bara sovit ett par timmar natten innan, och hade väl tänkt sig en skön sovmorgon på lördagen. men som den klippa han är lät han sig övertalas att istället tillbringa en svintidig morgon i studion i gamla stan, tillsammans med oss.
martin o jag hade en lång natt framför oss. hela första delen av programmet skulle växlas om, från att ha handlat om en sjuk njurtävling, till att handla om en genial pr-kupp, ett avancerat trick som lurat alla från cnn till al jazeera. lyssna gärna på resultatet här.
tycker själv att historien om tv-showen blev bättre, även om jag har svårt att smälta att jag åkt ända till hilversum och lyssnat på en lögnare i 17 minuter.
/pl

P1 lördag kl 11.03, repris måndag kl 20.03, tisdag kl. 23.30

Världens sjukaste show var en bluff
P1 lördag 2/6 kl 11.03, repris måndag 20.03
Igår sändes så TV-showen som så många väntat på – den sjuka njurdonationstävlingen ”De grote donorshow” på holländska public service-kanalen BNN. Media från hela världen hade samlats för bevaka händelsen. Men när det omtalade skandalprogrammet sändes på fredagskvällen avslöjades att allt bara var en bluff.
Donatorn – dödssjuka Lisa – med rätt att välja vem som skulle få hennes organ visade sig vara en skådespelare.
Holländska BNN lurade skjortan av alla. Allt för att få fart på debatten om bristen på organ – kanalens grundare – Bart de Graaff – hade dött några år tidigare i väntan på en ny njure. Och uppmärksamhet har man fått. Debatten har rasat i hela Europa under veckan, inte minst här hemma i Sverige.
Det är en uppmärksamhet som går att värdera i pengar. Omkring 50 miljoner var den värd – enligt mediebyrån Carat, redan före all uppmärksamhet som själva bluffen kommer att generera. Frågan är naturligtvis om det här en ny typ av genialisk marknadsföring som vi kommer få se mer av? Hur kommer redaktionerna att hantera den här typen av nyheter i framtiden? Och är det ett bra sätt att ragga njurar?

Bloggosfären – det vill säga den alternativa medievärld som består av bloggar på internet – har debatterats på senaste tiden. Vissa gläds åt att de traditionella medierna får en utmaning. Andra väljer att vända allt vad bloggande heter ryggen. Men hur mäktig är bloggosfären? Och vem har makten?

Journalisten och juristen Jesús Alcalá var ett tungt namn som ofta skapade rubriker med sina granskande artiklar. För sex år sedan dömdes han för bedrägeri och bilden av honom förändrades drastiskt. Medierna har träffat honom på hans gård utanför Tomelilla.

One Comment

Bengtreply
juni 4, 2007 1:14 f m

Det är riktigt att få företag har upptäkt de möjligheter som ny media ger. Det är ett nytt sätt att marknadsföra sig. Här har ju faktiskt musikbranschen varit framsynta med att använda Myspace. (man tycker att de borde kunna kika på distrubitionen också).

Det är svårt idag att följa mängden information men det finns verktyg som underlättar och det lär komma flera. VI kommer också få se allt fler företag som använder ny media.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.